onsdag 16 maj 2012

Traskrona och trädgårdslasagne


Nu har min traskrona fått komma upp för den här säsongen. Den vajar så vackert nere vid gamla äppelträdet.


Min nya tagetesrabatt gör jag på Gunnel Carlssons vis... a la lasagne. Först har jag vänt på grästorven fast man egentligen inte behöver det. Sen blötla jag dagstidningar...


... och lade dem i ett tjockt överlappande lager. Idag ska vi hämta jord som, tillsammans med min kompostjord, ska läggas på. Jorden köper vi på kärra från en trädgårdsmästare som säljer fin sållad trädgårdsjord. Så idag vet vi vad vi ska göra. På med stövlarna!


Hoppas ni får en lika rolig dag!

24 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Nydelig innlegg med masse flotte bilder. Trekronen er så fin , men hvordan lager du den ?? Klem

STENLYCKA sa...

Härligt med traskronan som vajar i vinden. Låter som du kommer få en trevlig dag, var rädd om ryggen! Jag och min man skall åka och köpa ett silverpäronträd och plantera i eftermiddag.
Allt gott till dig!
Kram Raina

Ezter sa...

Så fint :)

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint med traskrona... Det kommer bli en vacker tagetesrabatt. Var rädd om ryggen bara.. Kram Pia

Vardag och flärd sa...

Ljuvligt somrigt med en traskrona!
Jag har också gjort rabatter på samma sätt, några har jag dock inte vänt grästorva utan lagt tidningar ovanpå gräset och det har också gått bra. Har sen täckt jorden med gräsklipp och det växer så det knakar.
Kram Eva

Birgitta sa...

Spännande med en trädgårdslasagne, har själv inte prövat, men jag har hört att det funkar bra. Så vackert med traskronan vajande, jag har inte hängt ut min än bara luftat den några gånger, det regnar ju så ofta, trist.

Men idag kommer rosorna jag skickat efter så det blir mycket spännande hos mej också.

Kramar och ha det gott i stövlarna.
Birgitta

Skaparglädje sa...

Den där lasagnen blir bra. Roligt med allt trädgårdsarbete och trött blir man i kroppen. Det känns att man gjort något.
Ha en bra dag i trädgården.
Kram!

Unknown sa...

Så flitig du är, kommer bli kanon men ta det försiktigt med kroppen bara.
Traskronor är så härligt somrigt, hängde ut min vid stugan för ett par veckor sedan och håller tummarna att den inte blåst bort i dessa stormar vi haft.
Ha de så bra, kram Ing-Britt

lisashus sa...

Jag ser att jag missat ett inlägg här! Oj, så fint ditt glädjehus är och precis sådär skulle jag också vilja ha det - lite lagom med växter och sköna trivsamheter i kombination!
Så vacker bänken är i både färg och form!

Så härligt med traskronan som vajar i trädet!
Lasagnetekniken har jag inte hört talas om men den verkar ju intressant och tidningar har man ju oftast mängder av.
Lycka till med rabatten!
Kram
Lisa

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Eva-Marie !

Så knäppt jag läste, innan jag fattad vad det var. Träsk rona,för jag trodde Du glömt prickarna över a:et.

Så såg jag längre ner i bild. hihihi

Det är väl bara Du som har en sådan.
Om det hänger en sådan då vet vi att vi kommit till Dig.

De säger att smörblommorna slagit ut, men jag har ingen sett.

Är med i Sockerutmaningen också.Nej jag går inte ner i vikt.
några hekto bara.Kanske det lossnar om ett tag.Egendomligt är det.Inget socker inget fett.Fast jag motionerar inget.Hatar det, går inte så ofta heller, men rör mig ständigt.Idag tvätteriet, då blir det motion och trappspring.

Ha en fin dag!

Kram Mi


Ps.har inte hört om dottern läst boken än.Ds

Felix sa...

Vackert som vanligt hos dig!

I morgon kan jag rekommendera Tysslingedagen! Läs mer hos mig och här: www.tysslingedagen.se

Vårhälsningar
Elisabet

Lena sa...

"Lasagne-metoden" är fantastisk! Har använt den mycket och resultatet blir bra!!! Lycka till med tagetesrabatten!
Nu ska jag planera för Tsslingedagen!!!

Blommiga Rutan sa...

Kommer säkert att bli en riktigt frodig, fin tagetesrabatt!
Ser framemot bilder senare.

Önskar dig en skön helg
Kram Anncathrine

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så fint med traskronan! Vad roligt att göra en ny rabatt. sista bilden är ljuvlig! Jag känner doften, tänk att de doftar som en varm sommardag=)

Önskar dig en fin dag och en skön långhelg!
Kram,
Regina

RackarTuss sa...

Åh - jag längtar till värme och sol!
Var är våren?
När blir det sommar?

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin rabatt det ser ut att bli och spadvända, det tycker jag är bland det roligaste som finns och det blir mycket bättre struktur på jorden, är det inte så? På gammalt hederligt vis!
Traskrona har jag funderat på att göra hur länge som helst, men därvid har det stannat!
Agneta kram

Merja sa...

Lasange är ju både gott... och användbart;)
Lycka till med rabatten!

Cajsas Faster sa...

Lasagne har jag också börjat med:)

Trevlig helg och njut av din fina rabatt!

Kram Marie

promenader på landet sa...

Vilken fin traskrona, ser jättemysigt ut! Ha en jätteskön helg i din fina trädgård! Kram från vännen Maria

Ninnis sa...

Traskrona känns som en härlig välkommen hälsning till sommaren..!!!

Ser fram emot att följa din bänktanke...=)

Lev och må !!!

Kram Ninni

Rosa i huset i vitt sa...

så härligt med traskronan
ha en bra kväll
Kram Rosa

linnea-maria sa...

Ja jag begriper inte varför jag inte gör mina rabatter på det där sättet istället. Nu svämmar de över av rotogräs igen :/ som jag har grävt och rensat. Det ser så enkelt ut. Enda bortförklaringen jag har är att jag tycker att det är dyrt med jord (jag är sparsam/fattig/snål). Traskronan är jättefin och ser ut att vaja så fint i vinden. Ha en fin helg /Therese

Eleonora sa...

Min roliga dag kommer att bestå av städning och plockning - som vanligt. En promenad blir det nog också.

Fin krona som vajar i trädet! Och så lycka till med ert projekt! Kram

skifferhuset sa...

Det där med tidningar över jorden har jag aldrig prövat på, får kanske försöka å se hur det funkar! Ha en fin helg! Kram Iréne