onsdag 6 februari 2013

Kli i fingrarna...

Oj, om jag hade planteringsjord hemma!


Då skulle jag plantera om pelargonerna som står i lillstugan och vilar sig. Det här vildpelargonskottet har fått bo i köksfönstret och det har börjat växa.


Nu har jag ingen lust att vänta längre, nu är det kli i omplanteringsfingrarna! Oj, om jag bara hade tillräckligt mycket jord hemma...

Jag har haft så fina dagar i Falun, blivit så omhändertagen och fått mycket mer ork att gå vidare i det just nu nysnöade vintervita. Det gäller att gilla läget... Ha det bra och tack för alla goa hälsningar!

29 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...



God morgon!

Härligt när de övervintrade små liven börjar växa, hopp om vår på något sätt...

Instämmer helt med dig, januari har varit en jobbig månad, trött mest hela tiden har man varit, bara ork till det nödvändigaste.
Men nu i februari känns det lättare, tycker jag, ljuset börjar återvända och det känns inte riktigt lika långt till sår.
Hoppas att det går bra med lilla Nisse.

Kram Anncathrine

Anonym sa...

Härligt att du laddat batterierna. Ja nu är det spännande att se om pellisarna har överlevt.
Ha en riktigt härlig onsdag
Kram
AC

Annes vita rum sa...

Samma här,nu kliar det i fingrarna och jag ska nog plantera om mina redan nu...ha en finfin dag..kram

Isas Trädgård sa...

Så skönt att du haft fina dagar i Falun och blivit ompysslad !
Ibland behöver man åka bort och få ny energi !
Förstår att det kliar ... det gör det här med !
Nu har jag börjat skrivarkursen och det är sååå roligt !!
Ha det så gott !
Kram/Isa

Ninnibus sa...

Känner lika här..Har änglatrumpeter som poppar upp som svampar i källaren. Får nog köpa en påse såjord kanske..*ler*
Februari är ju tiden för att köpa sticklingar här..Är det lika hos dig? Får lov att ta lilla plånboken med..för annars har jag bebisar överallt..haha!
Kram och ha en skön dag..

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så godt at du har hatt det fint i Falun ! Noen ganger MÅ man bare reise bort ! Ja nå begynner vi å plante om blomstene . Fin onsdag til deg i dag ! Klem

lisashus sa...

Ja, det gäller verkligen att gilla läget i detta hit-och-dit-väder!
Så fint din vildpelargon har börjat växa!
Annars blev jag lite orolig här en tid, då bladen bara gulnade och jag knipsade och knipsade, men nu kommer massor av nya blad.

Det ska bli spännande att se hur den artar sej i år. Det ser hoppfullt ut!
Hoppas att du snart får hem planteringsjord! :)
Kram
Lisa

Vardag och flärd sa...

Så gott att du haft det bra och fått ny kraft!
Jag går också och tittar på mina pelargoner och funderar när det är dags att plantera om dem. Har haft mina kvar i fönstren under vintern (lite undanskymda ställen), tycker att de klarar sig bättre så och nu har de börjat dra iväg, kanske ska de klippas ner lite innan omplantering. Börjar nog så smått nu så får vi se hur det blir.
Ha en fin dag!
Kram Eva

Ezter sa...

Då finns det hopp alltså! Härligt att du haft det bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Åsså kommer du hem utvilad och omhändertagen och pelargonerna växer, det ser ljust ut, tror jag. Härligt!
Kramar

Lena sa...

Skönt med en trevlig helg!
Och pelargonerna....det är ju februari nu och den månaden är kort...;)
Ha en fin dag!

Eleonora sa...

När jag kommer hem efter en semestervecka i Grönklitt, så ska mina pelargoner upp från källaren och få se ljuset igen. Lika roligt varje år att kunna omplantera och förnya.
Ha det gott och kram

MårsArt sa...

Här har vi också snö igen. Men vi är ju fortfarande inne i en vintermånad.
Bara att gilla läget som du skriver. Fast ibland vet jag inte om jag GILLAR läget...men man får försöka att tänka positivt.
Kram
Agneta

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Eva-Mari !

Bra då vet jag att kortet kom fram.

Jag planterade om en tulpanpelargon jag fått, där bara en var i livet. Men det var tillräckligt för att ta dö på den med. Det enda jag sätter är frön från kärven som blir kattgräs.Fåglarna förstår sig inte på det.

Har snöat hela dagen och det faller än.

Ha en fin kväll.

Kram Mi

Huset bakom lindarna sa...

Januari och februari kunde man lika gärna vara utan. Tyvärr ser det ut som om vi ska få en ny släng av det vita till helgen och kallare igen. Var får man tag på vildpelargon? Vet inte att jag har sett någon i blomsterbutikerna. Kram/Finas mammis

Avslutat konto sa...

Jamen nu vill vi väl ändå ha VÅR va? Jag behöver också få sätta fingrarna i jord, börja drömma om värme och grönska och glömma den här hemska mörka kalla tiden på året. Jag skulle lätt välja bort vintern om jag kunde... även om jag utnyttjat den lite grann i år i alla fall.

Varm kram till dig från mig!

Linnea

Rosa i huset i vitt sa...

Mina pelargoner har också börjat växa så jag måste plantera om dom snart
ha en bra kväll
kram Rosa

Anonym sa...

Glädjer mej att du haft det bra i Falun. Alltid lika spännande att se om alla Pelagonior överlevt källarlivet, väntar till efter helgen med att sätta om dom. Ha sköna ljusa dagar o kram från Lizbeth.

Villa Ryttarängen sa...

Bra att du blivit omhändertagen i Dalom... Jag ska också kasta mig över pellisarna snart. Kraaaam pia

Skaparglädje sa...

Ja, nu vill man igång med sina planteringar. Jag har en stor jordsäck hemma men det är dålig fart på mig.
Kram!

Fru C sa...

Oj nu fick jag lite dåligt samvete...en enda pelargon blev kvar i höstas och den står på ett ställe där jag aldrig är....undrar hur den ser ut?? det måste undersökas.

Margareta sa...

En härlig tid när man börjar att se nya skott och blad.Då kommer inspirationen tillbaka vad gäller de gamla växterna.
Vildpelargonen verkar då vara en tacksam sort. jag köpte en i höstas och den har varit fin hela vintern. Har satt ett nytt litet skott och också frön...får se om det lyckas.

Kram Margareta

Steekjes en Stygn sa...

Det är verkligen dags att sätta igång med pelargonerna. Ska nog handla jord i morgon.
Så bra att du har haft det skönt och orkar igen med vintern.
Ha det fint
Anje

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Härligt ! Tänk så Ljuvligt med alla fina pelargonerna.
Oj så jag längtar att kunna ha såna i våra nya köksfönster sedan.
När kan man börja plantera om? :0
Är det nu i februari ? :)

Härligt med såna dagar för återhämtning ! :)

Ha nu en god fortsättning på veckan och Trevlig helg !
Det är ju det snart.
Kram från mig

Helens Universum sa...

Härligt att börja plantera och se allt som växer. Det inger hopp!
Kram Helen

skifferhuset sa...

Så skönt att du har samlat nya krafter hos dina nära å kära! Hoppas du hade tillräckligt med jord hemma så blommorna blev omplanterade!? Kram Iréne

Mycket annat & lite betong sa...

Skönt att vi kommit så långt så att det är dags för omplantering!
Tack för din uppmuntrande kommentar...jag har börjat med dörr nummer två nu.

Kram Agneta

Hanna sa...

ja nu vill vi att våren snart kommer.
Ha en fin fredagskväll.
Kram
Hanna

A House With A View sa...

Ja jag börjar också känna in våren:)) Jag har pellisar i garaget som jag övervintrat åt min far - börjar bli dags att ordna ny jord åt dem:)))

Låter härligt med mystid hos nära och kära:) Sköt om dig!!

Kraaaaamaka