onsdag 25 juli 2012

Glädjehuset i tidig morgonsol


Sol idag... och varmt! Jag skyndade mig ut i tidig morgon för att ta lite bilder i Glädjehuset när solskenet silar in så vackert.



De rosa mårbackapelargonerna trivs här bättre än de vita. Tror det blir lite för mycket värme åt dem.


Några tomater blir det allt! Medvetet odlar jag inte mycket. Här ska vara lagom växtlighet. Väntar på vindruvan som har börjat sin klättring i taket.


 Gurkplantan växer så det knakar... ser ni gurkorna? Så knaprigt goda!


Olivträdet, som jag medvetet lät vara obeskuret för att det kanske skulle blomma, har inte blommat i alla fall! Men det är vackert som det är och har växt rejält.


Här bor också min pippi... ingen riktig utan min egentillverkade, en kompis som följt mig sen tidigt 80-tal då jag hade min aktiva keramikperiod.

Hittills i sommar har det varit extremt tråkigt väder hos oss. Men Glädjehuset är inte bara till glädje när det regnar eller blåser!

Hoppas, hoppas att värme och sol lyser på alla idag!

29 kommentarer:

Fru C sa...

Jag ska skicka över sommarvädret till dig....men det är klart har man ett sånt glädjehus som du så klarar man sig nästan i alla väder ;-) Sjung en sång för din pippikompis från mig....förresten har jag två tranor på åkern utanför mig just nu...men dom 'skriker' mest....ingen skönsång där inte!

Kram//Carolina

Anonym sa...

Vad fint du har det i ditt växthus! Jag har ett växthus på ca 9 m2 o funderar på att göra en sittplats längst in, liknande din, men har inte bestämt mig ännu. Därför undrar jag: Hur stort växthus har du? Använder ni sittplatsen ofta? Blir det för varmt?

Ha en bra dag, solen skiner!!

P.s. Du behöver förstås inte svara på mina närgångna frågor?

Cajsas Faster sa...

Det blir en härlig dag. Bäst att passa på att vara i växthuset på morgonen, för sen kommer det bli stekhett.. Men värme vill vi ju ha, eller hur?

Du har inrett så fint i ditt Glädjehus! Bra smak:)

Kram

Hélena sa...

Visst är det tur att smaken är olika, tänk vad tråkigt det skulle vara annars. Jo, här nere är det underbart väder och vi fyller på solförrådet :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Christina sa...

Det är så fint i ditt glädjehus! Mina vita mårbacka ser väldigt tunna ut! Tror dom längtar efter solen lika mycket som jag har gjort!/Lila-Christina

Lotta sa...

Åh, vilket fint växthus och vad lyxigt med mogna tomater!
Ha en skön dag.
Lotta

Lena sa...

Vad vackert du har i ditt glädjehus!!!
Pelargonerna är fantastiska!
Ha det så skönt i SOLEN!!!!! :-)

Kram!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Eva-Marie !

Vilken underbar plats det måste vara kan jag av fotona förstå.

Den här korta årstiden måste vi ta vara på och det gör Du.

Så härligt att se det man satt som ett litet frö,växa och bli ganska stort med tiden.

Hos mig skiner solen det är varmt redan 24+ i skuggan.

Ha en underbar dag.

Kram Mi

lisashus sa...

Ditt glädjehus gör verkligen skäl för namnet! Åh, så vackert det är och så mycket fint du har där både nyttoväxter och vackra pelargoner!
Värmen har äntligen hittat hit och jag hoppas att ni också får njuta av lite värme nu! Det kan vi verkligen behöva! Det känns ju som om sommaren börjar först NU när värmen äntligen kommer på riktigt - och solen förstås!
Ha en fin sommardag!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Lagom växtlighet är bäst, så man får plats med sig själv och lite fina möbler också - precis som du har det! Förstår att du trivs där inne!
Åh, vad sorgligt med det gamla äppelträdet, det är alltid lika trist när man måste ta bort gamla träd, de har en historia som de tar med sig på nåt sätt...
ha det gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Ja! Ja! Äntligen! Och du med! Sommaraktigt väder! Uuunderbaaart! Vinstilla och varmt, hade glömt hur det var - jag måste ut igen nu!
Du har så underbara bilder från ditt Glädjehus!
Agneta kram

Ezter sa...

Tack för att vi fick se :)

Sara sa...

Vilket fint växthus! Jag älskar växthus, det blir som ett extra rum i trädgården. Det var vackert med spetsgardiner som hänger ner! Ha en fin dag! Kram Sara

Steekjes en Stygn sa...

Ett så fint ställe. Skickar gärna lite värme till dig för här har vi fått väldigt mycket just nu.Hoppas att den kommer till dig med.
Anje

Lena/isklockan sa...

Vad fint du har det i ditt glädjehus . I mitt är det rena katastrofen. Gula blad , blad som bara ramlar av osv. :-(( Inget vidare.

Kram

G:a Affären sa...

Igår kom zinkhjärtat, tack och även för det fina kortet!
Glädjehuset är så passande, du har verkligen det mysigt där!
Olivträdet ser ut att trivas rejält liksom tomater och gurka. Vad har du för sort på vindruvan?
Har du gjort den vackra krukan med vita pelargonerna?
Din pippi gillar jag, det är roligt att tillverka egna saker och förstår att det blivit en kompis som följt dig.
Ha en fin och solig dag!
Kramar
Cia

Rosa i huset i vitt sa...

Så härligt ditt glädjehus är..förstår att man vill ut dit på morgonen och sitta där och njuta..nu har vi fått lite värme iallafall


Kram Rosa

Vardag och flärd sa...

Ja, det kan man kalla ett Glädjehus, underbart!
Nog är det så att rosa mårbacka verkar tåla värme bättre, kanske därför den är så oerhört populär.
Här kommer en sommarvarm kram till dig från mig! Eva

Ninnis sa...

Ditt växthus är så smakfullt inrett med lagom av allt...ett riktigt GLÄDJEHUS....=)

Ha det bra !!!

Kram Ninni

Fröken Grön sa...

Vilken jättehärlig blogg jag hittade här!
Inspirerande bilder och härliga texter, - hit kommer jag igen!
Må så gott!
/Anna-Karin

Högagärde sa...

O vad fint det blir när man fotograferar på morgonen. Jag tänker ofta att jag borde gå upp riktigt tidigt någon gång och fota lite. Ha det gott i sommarvärmen.

A House With A View sa...

Oj så mycket vackert!! Ditt uterum är en dröm! Du har verkligen fått till det bra med möbler, krukor och tyg, helt otroligt vackert!!!!

Stooort tack för din åsikt om hängrännorna!!!

Kraaaaaaaaaaam aka

Villa Ryttarängen sa...

Vilka pelargoner och vad härligt ljus som strilar in. Det verkar växa bra hos dig. Mina gurkor är pyttesmå och druvan ser inte så pigg ut heller. Kram Pia

Felix sa...

Åh, så fint du har i glädjehuset! Här har vi äntligen fått ett par vackra och varma semesterdagar. Vårt växthus står i skugga på morgonen (och jag är inte vaken...), så där njuter man bäst på kvällen när solen är lite svalare. :-)

Semesterhälsningar
Elisabet

Aina Strand sa...

Så koslig du har det i drivhuset. Kanskje plass til en stol må prioritereast her hos meg neste år og :-)

KATE ♥ sa...

Så deilig det er å ha et drivhus. Jeg liker meg godt i drivhuset på regntunge dage. Jeg synest det grønne bordet ditt var nydelig.
Sola skinner hos oss i dag, så jeg må fort ut å nyte den igjen. Ha en fin dag.

Malms Verden sa...

Hej Eva-Mari
Ja det er da vist et Glædeshus! Det er meget smukt og dejligt med alle dine blomster og grønsager. Flotte pelagonier og skøn indretning. Du kan bare det der!
Jeg ønsker dig en dejlig weekend
Kram Rita

Susanne sa...

Hej ,,vilka underbara bilder på ett underbart ställe,,vill ha som man brukar säga ;)...
Kram

Nina sa...

Vilket vackert växthus!
Jag blir så avundsjuk! :-)
Någon gång, ska jag ha ett!
(jätte fin blogg också!)

// Nina